• Snel geleverd en geïnstalleerd
  • Automatische levering toners of cartridges
  • Wij denken met u mee
  • Eerlijke prijzen

Weet u hoeveel uw printer kost?

Heeft u enig idee wat u betaalt voor uw zakelijke printers? En wist u dat u tot 50% kunt besparen op uw printkosten? Wij helpen u graag om dit inzichtelijk te maken. We splitsen de totale printkosten op in 4 onderdelen: kosten voor hardware, verbruiksartikelen, service en contract.

Weet u hoeveel uw printer kost?

1. Hardware: de printers

Elke printer die u heeft staan kost geld, of u ‘m nu (veel) gebruikt of niet. Bij een printer in eigen bezit heeft u te maken met afschrijvingskosten en voor een leaseprinter betaalt u maandelijks huurkosten. Welke constructie voordeliger is, hangt af van uw situatie. Bij het kopen van printers bent u in één keer veel geld kwijt, maar de totale huurkosten vallen op de lange termijn vaak hoger uit. Daarentegen weet u bij een leaseprinter altijd wat uw kosten zijn en bent u volledig ontzorgd. Meer weten over dit onderwerp? Alle voor- en nadelen leggen wij uit in ons artikel Kopen of leasen?

Het is ook belangrijk om na te gaan of uw hardware nog wel past bij uw printgedrag. Gebruikt u alle functionaliteiten van uw printer, of zou een kleiner en eenvoudiger model ook volstaan? Betalen voor printerfuncties die u niet gebruikt is zonde! Print u vooral teksten? Dan ligt een laserprinter voor de hand. Een inkjetprinter verdient zichzelf pas terug als u veel foto’s en afbeeldingen in kleur print.
Voor het totale kostenplaatje mogen we de verbruikskosten niet vergeten. Als u veel print, is een duurdere printer met lage verbruikskosten een goede keuze. Maar dit is lang niet altijd het geval: vaak weegt de hogere aanschafprijs zelfs na jaren lang printen niet op tegen de lagere verbruikskosten.

Weet u hoeveel uw printer kost?

2. Verbruiksartikelen: inkt of toners

Om te printen heeft u altijd inktcartridges of toners nodig. De keuze tussen inkjet en laser heeft direct invloed op uw totale printkosten; bij een inkjetprinter betaalt u vaak meer per pagina. Uw printkosten zijn daarnaast afhankelijk van de wijze waarop u uw supplies bestelt.

Maakt u gebruik van automatische levering? Vaak wordt er dan een vast afdrukvolume bepaald, waar u maandelijks voor betaalt. Ook als u minder print dan het afgesproken pagina’s, is het bedrag gelijk. Als u echter meer print, worden er doorgaans extra kosten berekend.
Er zijn ook flexibele contracten, waarbij u betaalt voor het exacte aantal pagina’s dat u geprint heeft. Dat kan voordeliger zijn als u erg wisselend printgedrag heeft. Let er wel op dat u daarbij vaak een hoger bedrag per pagina betaalt.

U kunt uw inkt of toners ook zelf bestellen. De kosten zijn daarbij vaak lager. Vergeet echter niet om ook rekening te houden met de tijd die het u of uw medewerker kost om de voorraad te beheren en de inkt of toners te bestellen. Ook is er bij deze optie een groter risico dat er te laat besteld wordt, waardoor uw bedrijf zonder supplies zit.

Onderdelen
Als u geen contract heeft, dan betaalt u vervangende onderdelen voor uw printer zelf.
Als u wel een contract heeft, dan zijn de kosten voor vervangende onderdelen daar vaak bij inbegrepen.

Papier
De kosten van papier worden vaak onderschat of zelfs volledig over het hoofd gezien. Papier is echter niet goedkoop, zeker als er veel geprint wordt. Uw papierkeuze, zoals de dikte, afwerking en het formaat van het papier, bepalen voor een groot deel de kosten.

3. Service

Service is een breed begrip, maar speelt een belangrijke rol bij het bepalen van uw totale printkosten. De kosten voor services kunnen onderverdeeld worden in:

  • Garantie
    • Als u alleen fabrieksgarantie heeft op uw koopprinter, dan bespaart u op de kosten van de garantie. Als u echter onderhoud nodig heeft of een probleem met uw printer heeft, dan moet u daar los voor betalen.
    • Als u een servicecontract op afroep heeft, heeft u vaak prijsafspraken met een leverancier over de kosten per incident. U houdt echter het risico op extra kosten bij een groot aantal incidenten, waardoor de totale kosten lastig in te schatten zijn.
    • Als u voor all-in-service kiest, dan kunt u rekenen op volledig onderhoud en hulp bij storingen. Let bij het kiezen hiervoor goed op de inhoud van de werkzaamheden.
  • Automatische levering
    • Met deze service hoeft u niet meer zelf voor het bestellen van supplies te zorgen. Dat scheelt u een hoop tijd.
  • Onderhoud en storingen
    • Weet u voor welk onderhoud en voor welke storingen u precies betaalt, wat er onder het contract valt en wat de responstijd is? Met een langere responstijd bespaart u kosten, maar is er risico op het stilvallen van het bedrijfsproces.
  • Additionele softwarepakketten
    Het gebruik van specifieke software kan veel besparing opleveren, maar:

    • maakt u veel gebruik van de mogelijkheden van de software?
    • zitten sommige functionaliteiten al in de printer en betaalt u dubbel?
    • zijn uw medewerkers goed bekend met de mogelijkheden van het gebruik van de software?

Weet u hoeveel uw printer kost?

4. Contract

Een contract kan vele voordelen opleveren op het vlak van ontzorging en het afdekken van risico’s. Dit ondersteunt een efficiënter bedrijfsproces. Zoals bij elk contract, dient u wel heel goed op de “kleine lettertjes” te letten. Weet u waar u precies waarvoor u getekend heeft als het over de volgende voorwaarden gaat?

  • Looptijd
  • Verlengingsvoorwaarden
  • Prijsverhogingen (indexatie)
  • Mogelijkheid voor tussentijdse aanpassingen

Kortom: dit kan allemaal leiden tot extra of overbodige (verborgen) kosten.

Weet u hoeveel uw printer kost?

123zakelijk helpt u bij het inzichtelijk maken van uw printkosten

We snappen dat dit veel informatie is. Inzichtelijk maken hoeveel uw printers écht kosten, is een aardige klus. Wij helpen u graag bij het volledig doornemen van uw printersetup, waarbij we alle bovengenoemde punten meenemen. Zo krijgt u een compleet beeld van uw huidige kosten én de besparingsmogelijkheden.

Dat doen wij als volgt:

  • On-site printercheck / inspectierapport
    Een gekwalificeerde service engineer komt kosteloos bij u op locatie om uw printers te controleren. Hij of zij kijkt of er direct of op termijn onderdelen vervangen moeten worden.
  • Verbruiksanalyse
    We kijken naar het printgedrag van uw medewerkers: hoeveel wordt er geprint, zijn het voornamelijk A4 of A3 prints, print u veel zwart of in kleur, zijn het bestanden met veel pagina’s die worden afgedrukt etc.
  • Behoefte-onderzoek / inventarisatie van wensen
    Wij gaan met u in gesprek over wat uw wensen en behoeftes zijn voor de inrichting van uw zakelijke printomgeving.
  • Contractanalyse
    Wij lopen de voorwaarden van uw huidige contract met u door en geven advies over de punten waar u specifiek op moet letten.
  • Overstapservice
    Wij nemen het opzeggen van uw huidige contract indien gewenst voor u uit handen, zeggen dit voor u op en zorgen voor een soepele overstap naar een oplossing van 123zakelijk.
  • Alles leidt tot een vrijblijvend advies
    U ontvangt een verslag van de bevindingen, inclusief onze aanbevelingen.
Hoeveel betaalt u voor uw printer?

123zakelijk helpt u besparen

Wilt u weten hoeveel uw printers kosten én hoeveel u kunt besparen? 123zakelijk denkt graag met u mee!

Updates

Het laatste nieuws

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte rondom alles wat 123zakelijk te bieden heeft.